Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Bircza
  
4-05-2024, Sobota, 03:30


Jesteś tutaj ::
Strona główna Drukuj treść Poleć znajomemu Pomoc

P O S T A N O W I E N I E
Bircza, dnia 8 czerwca 2009 r.
UG – 7331/2DŚ/09
 
 
 
P O S T A N O W I E N I E
 
            Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), w związku z art. 71 ust. 2, pkt 2, art. 72, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 75 ust. 3, art. 84 ust. 1, 2, art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w o chronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227), a także z § 3 ust. 1 pkt 56, § 4 i 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. – w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikacją przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zmianami), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przemyślu oraz Starosty Powiatu Przemyskiego w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km 5 + 119 – 22 + 592”.
 
Postanawiam
Odstąpić od obowiązku przeprowadzania procedury oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km 5 + 119 – 22 + 592”.
 
 
Uzasadnienie
W dniu 26 marca 2009 r. zostało wszczęte na wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Przemyślu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia: „Przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km 5 + 119 – 22 + 592”.
Powyższa inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wynika to z § 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. – w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikacją przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zmianami).
Zgodnie z § 4 i 5 ww. rozporządzenia dokonano sumowania tego samego rodzaju parametrów oraz szczegółowych uwarunkowań, związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząca oddziaływać na środowisko wymienionego w § 3 rozporządzenia.
 
Z analizy informacji o planowanym przedsięwzięciu wynika:
1.                  Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia:
Przedmiotem zadania jest przebudowa drogi powiatowej nr 2042 R Wara – Stara Bircza w km od 5+119 – 22+952, zlokalizowana na terenie Gminy Bircza w m. Stara Bircza, Lipa, Malawa, Jawornik Ruski. Odcinek objęty przebudową znajduje się w administracji Zarządu Dróg Powiatowych w Przemyślu. Początek odcinka usytuowany jest w miejscowości Huta Poręby na granicy z powiatem Brzozowskim, a koniec na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 28 Zator – Medyka w m. Stara Bircza. Inwestycja ma za zadanie poprawę dostępności komunikacyjnej przedsiębiorstw, mieszkańców Gminy oraz poprawę dostępności do miejsc atrakcyjnych turystycznie ( połączenie między innymi stolicy województwa z Bieszczadami)  i umożliwienie szybkiego dojazdu z kierunku Rzeszowa do przejścia granicznego w Krościenku
 
2.                  Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokrycia szatą roślinną.
 
Droga powiatowa nr 2042 R obejmuje teren o powierzchni 34,44 ha. Nawierzchnia zajmuje teren o powierzchni 8,7 ha, pobocza 1,7 ha, natomiast pozostałą powierzchnię zajmują rowy, skarpy i nasypy drogowe. Po zrealizowaniu inwestycji wymienione powierzchnie w dalszym ciągu będą użytkowane jako droga. Rowy, skarpy i nasypy porośnięte są trawami i chwastami, ponadto w pasie drogowym rosną nieliczne drzewa w przeważającej większości gatunek Topola. Zakres prac i rodzaj planowanych prac nie będzie wymagał usunięcia drzew rosnących w pasie drogowym.
 
3.                  Rodzaj technologii:
 
Przewiduje się wykonać wzmocnienie i odnowę przedmiotowego odcinka drogi w technologii masy mineralno-asfaltowej
- Parametry techniczne do projektowania
·                    Klasa techniczna drogi –    Z
·                    Obciążenie na oś – 8 KN
·                    Kategoria ruchu –   KR 2
·                    Szerokość przebudowanej jezdni – 5 mb, na łukach wg potrzeb poszerzenia do 6 mb
·                    Pobocze gruntowe na szer. 0,5 mb należy ściąć i utwardzić kruszywem łamanym
·                    Niweleta po istniejącej nawierzchni
·                    W ciągu drogi występuje 1 miejsce wykazujące cechy osuwiska
·                    Pozostałe parametry techniczne i obliczeniowe konstrukcji nawierzchni przyjąć zgodnie z RMTiGM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków techn. jakim powinny odpowiadać drogi publiczne (Dz. U. Nr 43 poz. 430)
Projektant we własnym zakresie wykona niezbędne rozpoznania geotechniczne przedmiotowego odcinka drogi w celu określenia istniejącej konstrukcji nawierzchni i budowy podłoża gruntowego. Obliczenie konstrukcji nawierzchni i wzmocnienia należy roboczo uzgodnić z Zarządem Dróg Powiatowych w Przemyślu.
Zakres prac będzie obejmował:
·                    odnowę istniejącej nawierzchni, wraz z wzmocnieniem i niezbędnym remontem oraz                z dostosowaniem przekroju poprzecznego na prostej i łukach do normatywnych wielkości na powierzchni 87365 m2. Na jezdni występują pęknięcia typu siatkowego, załamania w przekroju podłużnym i poprzecznym oraz znaczne ubytki nawierzchni świadczące o słabej nośności podłoża oraz    zwietrzeniu nawierzchni.
·                    ścięcie zawyżonych poboczy, lokalnie występują zwężenia bądź zaniżenia poboczy
·                    utwardzenie poboczy kruszywem łamanym na powierzchni 17473 m2
·                    renowację i odmulenie istniejących rowów przydrożnych, wyprofilowanie skarp w ilości 27762,68 m3 – zakres prac nie wpłynie na zmianę stosunków wodnych, woda jak dotychczas z jezdni poprzez utwardzone kruszywem pobocza będzie spływać do przydrożnych rowów
·                    W rejonie osuwiska przeprowadzić renowację istniejących rowów przydrożnych, przywracając im funkcję odwadniającą korpus drogi, których zakres został ujęty w pozycji renowacja i odmulanie istniejących rowów
·                    remont lub przebudowa istniejących przepustów pod jezdnią i zjazdami – wg potrzeb
·                    Montaż barier energochłonnych w ilości 2500 mb .
Prace nie będą obejmowały remontu i przebudowy mostów
 
4.                  Ewentualne warianty przedsięwzięcia
Z uwagi na fakt, iż droga ma jezdnię wykonaną z masy mineralno-asfaltowej, pobocza gruntowe, system rowów odkrytych wymagających renowacji i odmulenia, przepusty pod drogą wymagające odmulenia bądź remontu, nie przewiduje się rozwiązań alternatywnych, ponieważ rozwiązaniem alternatywnym mogłoby być wykonanie nawierzchni w technologii nawierzchni betonowych. Rozwiązanie taki było by chybione gdyż droga musiała by zostać wyłączona całkowicie z ruchu z uwagi na procesy technologiczne (okres wiązania betonu minimum 28 dni), ponadto w naszych warunkach klimatycznych nawierzchnie betonowe w większym stopniu narażone są na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych (niskie temperatury i częsta zmiana temperatur ) co w konsekwencji doprowadziło by do szybszej degradacji drogi. Jedynie przy remoncie przepustów w zamian za kręgi betonowe można zastosować rury PCV.
 
5.                  Przewidywalna ilość wykorzystanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw oraz energii.
Przewiduje się zużycie paliwa do sprzętu używanego do wbudowywania masy mineralno-         asfaltowej, ośrodków transportujących masę mineralno-asfaltową oraz sprzętu używanego do odmulenia rowów w ilości   4,5 tyś l. Natomiast nie przewiduje się zużycia paliw na terenie prowadzonej inwestycji do produkcji masy mineralno-asfaltowej i innych materiałów, ponieważ będą one przygotowane poza terenem inwestycji. Woda w niewielkich ilościach wykorzystywana będzie przy zagęszczaniu masy bitumicznej (walce stalowe gładkie) oraz do celów socjalnych, dowożona na miejsce budowy cysterną, w kanistrach itp. Sanitariaty typu TOI-TOI, nieczystości wywożone w pojemnikach do pobliskich oczyszczalni ścieków. Materiałami użytymi do realizacji inwestycji będą: masa mineralno - asfaltowa w ilości 19600 ton, kruszywo łamane w ilości 1510 m3, beton w ilości 60 m3 oraz bariery energochłonne w ilości 2500 mb. Wszystkie te materiały zostaną wytworzone poza placem budowy.
 
6.                  Rozwiązania chroniące środowisko
Nie przewiduje się specjalnych działań mających na celu zapobieganie, zmniejszanie lub kompensowanie szkodliwych oddziaływań na środowisko przez projektowaną przebudowę drogi, ponieważ proponowane rozwiązania nie niosą ze sobą takich zagrożeń, nie zmieniają dotychczasowego charakteru użytkowania drogi, a jedynie mają na celu poprawę komfortu jej użytkowania poprzez poprawę płynności ruchu, zmniejszenie emisji spalin itp.
 
7.                  Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzonych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko
Przy analizie projektowanej przebudowy przedmiotowej drogi stwierdzono, że na etapie eksploatacji brak będzie zagrożeń dla środowiska naturalnego, jedynie w fazie realizacji inwestycji zauważalny będzie niewielki, krótkotrwały wpływ m. in. na jakość powietrza (wprowadzanie spalin), emitowanie hałasu przez samochody ciężarowe, koparki, układarki masy, walce, powstaną niewielkie ilości odpadów, lecz nie wyższe niż przy normalnym użytkowaniu drogi, ponieważ w czasie wykonywania prac ruch codzienny zostanie ograniczony . Po zakończeniu inwestycji teren budowy zostanie uprzątnięty i przywrócony do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji z uwzględnieniem wykonanych prac. Ziemia uzyskana z urobku podczas renowacji rowów zostanie wykorzystana na placu budowy do uzupełnienia zaniżonych poboczy oraz odbudowy uszkodzonych skarp nasypów. Ewentualny nadmiar ziemi zostanie wykorzystany gospodarczo w miejscach położonych nieopodal terenu inwestycji
 
8.                  Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Z uwagi na niewielką emisję zanieczyszczeń projektowane przedsięwzięcie nie wykazuje oddziaływania trans granicznego.
 
9.                  Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 Nr 92, poz. 880 z późn. zm.) o ochronie przyrody, znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania na środowisko.
W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia znajduje się obszar podlegający ochronie, na mocy powyższej uchwały. Na części opisywanego terenu występuje obszar NATURA 2000. Ze względu na charakter inwestycji należy stwierdzić, że projektowana przebudowa drogi na terenie Gminy Bircza nie będzie negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska dla ochrony, których zostały wyznaczone w/w obszary NATURA 2000.
 
Postanowieniem z dnia 28 kwietnia 2009 r., znak PSNZ.465-32/09 Państwowy Inspektor Sanitarny w Przemyślu oraz Starosta Przemyski pismem z dnia 05.06.09 r. wyrazili opinię, że przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko.
            Po przeanalizowaniu zgodnie z § 4 i 5 rozporządzenia wszystkich parametrów, charakterystyki inwestycji, stanowisk organów opiniujących i danych zawartych w informacji o planowanym przedsięwzięciu, kierując się rodzajem i charakterystyką przedsięwzięcia, jego skalą, powiązaniami z innymi przedsięwzięciami, usytuowaniem z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska oraz rodzajem i skalą możliwego oddziaływania, nie stwierdziłem potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
 
 
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiłem jak w sentencji.
 
Pouczenie:
Postanowienie jest ostatecznie i nie przysługuje na nie zażalenie.
 
 
 
 
Otrzymują:
  1. Wójt Gminy Bircza;
  2. Wnioskodawca – Zarząd Dróg Powiatowych w Przemyśłu
  3. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy w Birczy;
  4. Strona internetowa Urzędu Gminy w Birczy www.bircza.pl;
  5. a/a
 
Do wiadomości:
  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Przemyślu;
  2. Starosta Przemyski;

Autor: Janusz Chrobak
Data: 2009-06-08 00:00:00
Udostępnił: Paweł Rogal
Data: 2009-06-08 09:57:57

Rejestr zmian


Urząd Gminy Bircza
ul. Ojca Św. Jana Pawła II 2
37-740 Bircza
tel. (016) 672-60-91
fax. (016) 672-53-41
email: sekretariat@bircza.pl
© ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o., www.zetorzeszow.pl